Terugblik intervisie ‘Bodem en de nieuwe omgevingswet’

Op 20 mei vond de eerste intervisie plaats via Teams. Hiervan hebben we een uitgebreid verslag gemaakt. In het verslag vind je naast de samenvatting van de intervisie, ook wat achtergrond informatie m.b.t. het onderwerp ‘bodem en de nieuwe omgevingswet’ en de voorbereiding die we hiervoor hebben getroffen.
De belangrijkste conclusies van de intervisie waren om de onderstaande twee probleemstellingen in verschillende gremia in te brengen om bewustwording rond dit thema te vergroten en om als branche met dit thema aan de slag te gaan:
Welke algemene, spoor-specifieke MBA’s zijn doorgaans van toepassing en hoe vullen we die in?
Laten we in kaart brengen welke milieubelastende activiteiten (MBA’s) gelden voor spoorwerkzaamheden en uitsplitsen hoe we deze vervolgens daadwerkelijk moeten invullen om te voldoen aan de Omgevingswet. Hier hebben zowel de opdrachtgever, als ontwerpbureaus en aannemers een rol in.
Verzoek aan ProRail om eenduidige informatie aan te leveren om mogelijk misleidende of verkeerde conclusies in het V&G-O/U plan te voorkomen:
ProRail wordt gevraagd om, zodra onduidelijk is of aanvullend (bodem)onderzoek nodig is, dat expliciet te melden en te voorkomen dat er conclusies worden verbonden aan onderzoeken die niet relevant zijn voor de geplande werkzaamheden (bijvoorbeeld m.b.t. werkdiepte van grondroering), en de informatie welke beschikbaar wordt gesteld (op bijvoorbeeld Railmaps), op relevantie en geldigheid wordt getoetst voordat dit met opdrachtnemers wordt gedeeld.
Extra dank aan Daniel Rits van Witteveen+Bos voor het aansluiten bij deze intervisie en het delen van zijn expertise!